Rys av sminkös.

Köpte naturgodis för 35 kr och strövade in i sf´s salonger. Premiären var Flyga Drake. Både jag och Dan hade fått iden i nästan samma stund då vi på olika tåg hade suttit och läst metros ressensioner. Mathias var med och i kön sprang vi in i brorsans "flickväns" (hans bästa killkompis) lillebror med jänta. (som förövrigt var jätte lika huvudpersonen som liten och hans framtida hustru! Fast bara enligt mig tror jag.) Efter 30 minuters skrattretande trailers och platsbyte i salongen pga 3 högljudda fjortisar i sittsarna bakom kunde jag äntligen slappna av. Jag drogs in i den häftiga arab musiken, dom underbara bilderna, dom charmiga karaktärerna och det felfria manuset som drog allt precis lagom långt. Inget hollywood skit inte. Vi blev frälsta. Lämnade salongen med en lustfylld känsla och det behövdes kanppt något efter snack. Allt hade fallit på plats och vi hade inget behov att att utrycka hur genial den var heller. Tog en öl på det där pyttelilla haket på söder som jag så många gånger spanat in men aldrig varit på. Det blev en tidig kväll för att spara på krafterna till nästa fullspäckade dag.
Låg och åt upp resterna av gårkvällens godis och njöt av lite sovmorgon. Fick ändå stressa till mötesplatsen, har ju den sämsta tidsuppfattningen och vill gärna lura mig själv att det går snabbare att ta sig till ställen än vad det gör. Ute var det ljummet och lugnt. Cafeet string är tydligen väldigt poppis. Där var det kö till kön. Så vi tog medelhavs inspirerade Blå Lotus istället. Charlotta var med och berättade om sina upplevelser i Venedig och mina tankar flög iväg till varmare länder som vanligt. Jag åt morotssoppa och drack dagens fruktdrink. Mina smaklökar blev på gott humör. Solen värmde mig genom fönstret och tillslut blev vi alla röda om kinderna och skyndade ut efter luft. Dan och hans kompis skulle köpa muminspel som present till kvällens födelsedagsbarn och spela in mumin låten på mobilen, så vi sa hejdå och begav oss mot djurgårdsfärjan jag och min kusin. Åkte fel så fick vara ute på havet ett tag vilket bara var mysigt. På moderna museet skulle vi besöka Andy Warhol utställningen. Jag var sprallig och blev uppslupen (heter det så?) som vanligt. Tycker Edie Sedgwick är spännande efter att ha sett The facktory girl så fasnade för endel filmer med henne. Blev inspirerad och kände att jag själv pysslar med mycket av den här stilen just nu. Letade efter små detaljer och gillade verkligen dom skumma filmerna som folk bara verkar tycka är knäppa. Jag fascinerades av hans sätt att se på världen. Eller min upplevelse av hur jag tror han såg på världen. Hittade den perfekta filmen där en tjej blir sminkad, sminkösen berättar med lugn harmonisk stämma om hur man ska gå tillväga och i bakgruden spelas skön musik. Jag som har den skumma förmågan att rysa av precis sånt! Satt ett bra tag som i dvala tills det blev lite skrattretande att jag var så inne i just den filmen. Mathias hade fullt upp att prata i telefon men hade tydligen messat Valdi att utställningen var grym. Ja alla har vi våra egna sätt att uppleva saker. Mig fick han slita därifrån för att hinna med bussen. Jag tycker det är så rogivande med utställningar så ställer inte så många krav för att det ska vara bra. Men den här var verkligen bra. Köpte ett vykort och en tablettask med ett citat om att ju snällare man är desto mer tror folk att man ljuger av Ändy såklart. Vi skildes åt för att fixa oss för kvällen.
The Three M´s (Mathias Myrna Marcus) kom äntligen och hälsade på i mitt rum i snobbkvarteren. Vi drack rödvin ur koppar, tittade i mina böcker, lyssnade på the knife och åt tilltugg. Precis sådär kultiverat och mysigt som det ska vara nuförtiden. Vi var sååå inne! Hehe. När törsten kallade alltför hårt på den stackars Myggisch som inte gillar rödvin så begav vi oss ut. Tog några coola posebilder med vinflaskan i högsta hugg och hamnade på en bar nära mig. Valdi kom dit och vi pratade plugg och såntdär. Jag var het på en helkväll men plugghästarna MyggMac skulle hem tidigt. Mathias fick mess av sin brutta och ville plötsligt också hem, så där var jag-ensam,partyglad med blåa läppar och snart läspande prat. (haha okej så farligt var det inte, men det lät kul.) Jag ringde Hakisch som blivit utslängd för full från krogen. Tyckte de lät patetiskt och följde själv med ett gäng "småbarn" (bara för att dom först skulle vara kaxiga tills dom insåg att jag var ett år äldre. ha!) som hade vart på gayklubb till en krog på odenplan. Den stängde när vi kom dit för klockan var framställd till sommartid.. Skönt att jag slapp bli ännu fullare med de där knas gänget, nu fanns det en anledning att ge upp lixom. Åkte hem och snaskade upp resterna från kvällens tilltugg.

Kommentarer
Postat av: sis

såg precis factory girl, har du läst min blogg? den gjorde mig skitledsen men jag gillade den verkligen, både edie och andy.. vill också se utställningen om honom, försökte kolla på ett klipp från kobras arkiv på svt.se igår om honom och den, men det video-programmet funkade inte på vår dator. assugen nu på att se filmen med sminkningen, jag som brukar fråga om hjälp på åhlens parfymavdelning fast jag inte ska ha nåt, bara för att få den där sköna känslan när de förklarar!

2008-04-09 @ 13:53:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0